Wednesday 14 December 2016

KOREA TRIP OCT'16 - ANNE & SHELING. - DAY 1



Aneyasayo....

Macam dalam tajuk, malam ni nak share pasal trip I pergi Korea last month. Actually kan this is my first time visit there and Korea adalah salah satu wishlist yang mesti sy buat tahun 2016 juga walaupun ribut and duit musnah datang melanda. LOL.

Mesti kamu tanya2 kan macamana orang biasa yang sentiasa kekurangan duit ni dapat pergi sana. Year 2016 adalah tahun yang paling bermakna dalam hidup ku. sebab 2 kali datang KPOP concert and pergi Korea.

Let me share wit you my budget , random2 jelah kan sebab tak ingat sangat but this one not include the flight ticket. I tak pakai tour guide walaupun first time pergi oversea other than Brunei , like Mama aku cakap , kalau sudah aku cakap aku pergi aku pergilah tu.. hahahah.

I bawa pocket money RM 2,500.00 = 625,000 KRW

Senang cerita sebab kat sana pakai ribu2 so memang you all susah nak convert and still blur2  . Ok I bagi u satu formula nak faham.

1000KRW = RM 4. Nilai kat Malaysia RM1 = 1000KRW. so sbgai contoh  anything yang macam air harga RM1 kat malaysia so u buy kat Korea 1000 won. Means harga tu air RM4. Faham ?? kalau tak faham baca balik.

Ok sebelum aku teruskan dengan Day-1 aku kat sana, walaupun aku takde tour guide but aku memang suka tengok drama korea since i kecil so U know how addict am I.So tahulah serba sikit bahasa korea and aku da research somtg about korea then aku jumpa ini page
Korea Tourism  which is boleh bagi korang discount2 entrance fee kat sana.. but i only use the coupon untuk enter LOTTE world ja.. sob sob.

Ok let me present you my precious day 1



Day 1 

* Arrive at Incheon Airport  around 2pm somtg.
     Kat sini nak bagi tip sila keluar cepat dari flight so korang takyah lah beratur panjang untuk cop pasport . kalau tak menunggu lah satu jam.

Habis ja, we all pergi convenience store kat Airport untuk tukar T-Money that given by Korea tourism boleh pergi page (web atas) actually kalau beli tu card 3000won juga oh.. untung lah and the korea tourism topup sedia 2500won kat dalam. So I topup lagi 25000 won. ( cukup untuk transportation fee we all satu minggu kat sana.)

Habis ja beli T-Money  misi nak mencari bus.. nah kau disana terkial2 sudah research but duno how to stat so kawan aku suggest tanya  (information ? ) kaunter pertanyaan kat airport. So we give our address guest house then dia tulis lah somtg and suruh ikut bus nombor berapa.



* Naik bus pergi ke Myeongdong house .
 ( pacik bas buang kami di satu tempat entah tak tahu macam lebih 1 jam juga kami cari our guest house dengan orang Korea tak pandai cakap english tapi yang bagusnya dorang ni sudi tolong. Atas bantuan pacik dan macik we all sampailah ke guest house tu juga.

* Guest House ( 7 Night ) - 211700 KRW - yang ni kitaorang bahagi dua cincai lah 400 sorang.
Mula2 we got upset dengan tempat guest house rasa nak tukar je tempat menginap , tapi since tak leh refund so we all decide duduk jelah.
Tapi lama2 we all rasa selesa pula, yang bestnya kat korea sana tak pakai kunci or kad nak buka pintu tekan2 je macam dalam drama korea tu.. kat Malaysia ada? belum lagi aku jumpa so excited i am.


* Malam kitaorang lapar so g Myeong dong market. dapat lah makan Banana Nutella Pancake. Myeong dong famous dengan street food but i only get the Banana Nutella pancake only . But i manage to buy maracoon Paris Baguette. kalau kat sini kita rasa maracoon nya manis kan.. I rasa kat Korea sedap tak manis sangat menyesal beli dua je.. mahal ging... menangis kalau pergi convert. Oklah tu merasa.

Last for today post. i belanja uolls  my picture . And kalau ada soalan just leave a comment nanti i reply.



Sampai kat Incheon Airport.

Dalam bus yang ajusshi just tinggal kan kita orang kat mana ntah.. lepastu taubat taknak pakai bus biarlah pakai train je walaupun terpksa angkat luggage turun naik tangga. Harga ticket bus pergi ke Myeong Dong 12000won

 Myeong Dong Street - sakai lah juga.

Nampak tak oppa hensem kat belakang.. Btw aku tengah tungu Banna Nutella Pancake.. Yummy.  but sheling x suka... so slamat makanan aku. LOL.

ok itu je agasshi... next kalau aku rajin aku buat Day 2 - Nami Island & Banpo River Trip


Anyoooo................................










No comments:

Post a Comment